الخميس، ٢٠ صفر ١٤٣١ هـ




Al Fatihah

hadis riwayat Bukhari/4622,


4622 -
حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ سَعِيدٍ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ قَالَ حَدَّثَنِي خُبَيْبُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ حَفْصِ بْنِ عَاصِمٍ عَنْ أَبِي سَعِيدِ بْنِ الْمُعَلَّى قَالَ
كُنْتُ أُصَلِّي فَدَعَانِي النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَلَمْ أُجِبْهُ قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنِّي كُنْتُ أُصَلِّي قَالَ أَلَمْ يَقُلْ اللَّهُ
{ اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ }
ثُمَّ قَالَ أَلَا أُعَلِّمُكَ أَعْظَمَ سُورَةٍ فِي الْقُرْآنِ قَبْلَ أَنْ تَخْرُجَ مِنْ الْمَسْجِدِ فَأَخَذَ بِيَدِي فَلَمَّا أَرَدْنَا أَنْ نَخْرُجَ قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّكَ قُلْتَ لَأُعَلِّمَنَّكَ أَعْظَمَ سُورَةٍ مِنْ الْقُرْآنِ قَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ هِيَ السَّبْعُ الْمَثَانِي وَالْقُرْآنُ الْعَظِيمُ الَّذِي أُوتِيتُهُ


"Aku sedang solat lalu Nabi SallaLlahu `alaihi wasallam memanggil aku maka aku tidak menjawabnya, maka aku berkata: Ya RasulaLlahi, sesungguhnya aku sedang solat".

"Baginda berkata: Adakah tidak aku beritahu kepada kau surah terhebat dalam Al-Qur'an?"



SINOPSIS: Hadis di atas menerangkan mengenai Abu Sa`id bin Al-Mu`alla yang solat, dan dia tidak menjawab panggilan Nabi ketika dia solat. Lalu dia ditegur oleh Nabi dengan sepotong ayat Qur'an bermaksud "Jawablah kepada Allah dan kepada rasul apabila dia memanggil kamu". Lalu Nabi memberitahu sahabatnya itu bahawa surah yang terhebat dalam Al-Qur'an ialah Surah Al-Fatihah.

Ibn Hajr Al-`Asqalaniy dalam Fathu l-Bari mensyarahkan hadis tersebut:


SINOPSIS: Kebesaran Surah Al-Fatihah ialah dengan ganjaran kerana membacanya. Meskipun terdapat surah lain yang lebih panjang, namun Al-Fatihah mempunyai maksud yang senisbah dengan surah yang lebih panjang darinya.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق