الثلاثاء، ٤ صفر ١٤٣١ هـ

BAB AZAN
1. Permulaan Azan
2. Menggenapkan Azan dan mengganjilkan Iqamah
3. " as-solatu khairun minan naum" pada azan Fajar
4. BACAAN KETIKA MENDENGARKAN ADZAN
5. Apabila syaitan mendengar azan, dia akan lari

1. Permulaan Azan


[مسلم/ 377] حَدَّثَنَا إِسْحَاقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ الْحَنْظَلِيُّ، حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَكْرٍ (ح) وَحَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ رَافِعٍ، حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ، قَالَا: أَخْبَرَنَا ابْنُ جُرَيْجٍ (ح) حَدَّثَنَا هَارُونُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، وَاللَّفْظُ لَهُ، قَالَ: حَدَّثَنَا حَجَّاجُ بْنُ مُحَمَّدٍ، قَالَ: قَالَ ابْنُ جُرَيْجٍ: أَخْبَرَنِي نَافِعٌ مَوْلَى ابْنِ عُمَرَ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ، أَنَّهُ قَالَ: كَانَ الْمُسْلِمُونَ، حِينَ قَدِمُوا الْمَدِينَةَ، يَجْتَمِعُونَ، فَيَتَحَيَّنُونَ الصَّلَوَاتِ، وَلَيْسَ يُنَادِي بِهَا أَحَدٌ، فَتَكَلَّمُوا يَوْمًا فِي ذَلِكَ، فَقَالَ بَعْضُهُمْ: اتَّخِذُوا نَاقُوسًا مِثْلَ نَاقُوسِ النَّصَارَى، وَقَالَ بَعْضُهُمْ: قَرْنًا مِثْلَ قَرْنِ الْيَهُودِ، فَقَالَ عُمَرُ: أَوَلَا تَبْعَثُونَ رَجُلاً يُنَادِي بِالصَّلَاةِ؟، قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: "يَا بِلَالُ! قُمْ فَنَادِ
بِالصَّلَاةِ".
[Muslim/ 377] Telah bercerita kepada kami Ishaq bin Ibrahim Al-Hanzaliy: Telah bercerita kepada kami Muhammad bin Bakr (H) Dan telah bercerita kepada kami Muhammad bin Rafi`: Telah bercerita kepada kami `Abdu r-Razzaq, mereka berdua berkata: Telah memberitahu kami Ibnu Jurayj (H) Telah bercerita kepada kami Harun bin `Abdi Llah, dan lafaz ini kepunyaannya, dia berkata: Telah bercerita kepada kami Hajjaj bin Muhammad, dia berkata: Telah berkata Ibnu Jurayj: Telah memberitahu saya Nafi` mawla Ibni `Umar, daripada `Abdi Llah bin `Umar, bahawa dia telah berkata: Orang-orang Muslim, ketika mereka tiba di Madinah, mereka berkumpul. Maka mereka menunggu salat-salat, dan tiada seorang pun yang mengumumkannya. Maka mereka memperkatakan pada suatu hari berkenaan hal itu, dan berkata sebahagian mereka, “Gunakanlah loceng seperti loceng Kristian”, dan berkata sebahagian mereka, “Tanduk seperti tanduk Yahudi”. Maka berkata `Umar, “Tidakkah patut antum jadikan seorang lelaki mengumumkan tentang salat?” Berkata Rasulu Llah: «Ya Bilal! Bangun dan umumkanlah tentang salat»



2. Menggenapkan Azan dan Mengganjilkan Iqamah

[مسلم/ 378] حَدَّثَنَا خَلَفُ بْنُ هِشَامٍ، حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ زَيْدٍ (ح) وَحَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ يَحْيَى، أَخْبَرَنَا إِسْمَاعِيلُ ابْنُ عُلَيَّةَ جَمِيعًا، عَنْ خَالِدٍ الْحَذَّاءِ، عَنْ أَبِي قِلَابَةَ، عَنْ أَنَسٍ، قَالَ: أُمِرَ بِلَالٌ أَنْ يَشْفَعَ الْأَذَانَ، وَيُوتِرَ الْإِقَامَةَ. زَادَ يَحْيَى فِي حَدِيثِهِ، عَنِ ابْنِ عُلَيَّةَ، فَحَدَّثْتُ بِهِ أَيُّوبَ، فَقَالَ: إِلَّا الْإِقَامَةَ.
[Muslim/ 378] Telah bercerita kepada kami Khalaf bin Hisyam: Telah bercerita kepada kami Hammad bin Zayd (H) Dan telah bercerita kepada kami Yahya bin Yahya: Telah memberitahu kami Isma`il bin `Ulayyah, kesemuanya, daripada Khalid Al-Hazza’, daripada Abi Qalabah, daripada Anas, dia berkata, “Diperintahkan Bilal untuk menggenapkan azan dan mengganjilkan iqamah”. Telah menambah Yahya dalam hadisnya, daripada Ibni `Ulayyah: Maka saya telah bercerita dengannya kepada Ayyub, maka dia berkata, “Melainkan iqamah”.



3. " as-solatu khairun minan naum" pada azan Fajar
at-Taswib disyari`atkan di disi Jumhur; dalil hadith


الفجر أذان في [النوم من خير الصلاة بقول: يعني ] بذلك محذورة وأبا بلالا أمر
الراوي: - المحدث: ابن باز - المصدر: مجموع فتاوى ابن باز - الصفحة أو الرقم: 355/10
Di perintahkan Bilal dan Abu Mahdzurah akan melafadzkan " as-solatu khairun minan naum" pada azan Fajar".
HR dikeluarkan oleh Abu Daud (501), dinilai sahih oleh al-Albani (al-Misykah, 645) dan disahihkan oleh Ibn Baaz, majmu` Fatawa, 10: 355)

Kata al-Albani, lafaz at-Taswib (asolatu khairun minan naum) cuma dkhususkan untuk azan pertama Subuh (15 minit sebelum masuk waktu subuh) dan bukan nya azan kedua subuh (yakni ketika waktu subuh sudah masuk) (Tamam al-Minnah, ms 146)

dari kitab ''al-Masail al-Muhaimmah fil Azan wal Iqamah'' oleh Syaikh al-Muhaddith Abdul Aziz Torifi, ringkasannya:1- taswib ni ada yang kata sunnah, ada yang kata makruh, ada yang kata wajib, Tarjih atTorifi ialah atTaswib ini sunnah. [al-Masail al-Muhimmah fil Azan wal Iqamah'',atTorifi, m/s 51, Maktabah Dar al-Manhaj , Riyadh, 1428H]2- Khilaf fuqaha tentang samada di baca pada azan yang awal sebelum subuh, atau untuk awal masuk waktu subuh. Dalam masalah ini syaikh atTorifi tidak mentarjih dan membiarkan ia terbuka, bahkan beliau berpendapat ia adalah khilaf yang sowab / di terima3- kata Torifi atTaswib selain untuk solat Fajar adalah bid'ah[al-Masail al-Muhimmah fil Azan wal Iqamah'',atTorifi, m/s 51-56,Maktabah Dar al-Manhaj , Riyadh, 1428H]





3. BACAAN KETIKA MENDENGARKAN ADZAN

22. [1]“Seseorang yang mendengarkan adzan, hendaklah mengucapkan seba-gaimana yang diucapkan oleh muadzin, kecuali dalam kalimat: Hayya ‘alash shalaah dan Hayya ‘alal falaah. Maka mengucapkan:

((لاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللهِ)).
23- ((وَأَنَا أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ، رَضِيْتُ بِاللهِ رَبًّا، وَبِمُحَمَّدٍ رَسُوْلاً، وَبِاْلإِسْلاَمِ دِيْنًا)).
23. “Aku bersaksi, bahwa tiada Tuhan yang haq selain Allah, Yang Maha Esa, tidak ada sekutu bagiNya dan sesung-guhnya Muhammad adalah hamba dan utusanNya. Aku rela Allah sebagai Tuhan, Muhammad sebagai Rasul dan Islam sebagai agama (yang benar). (Dibaca setelah muadzin membaca syaha-dat).[2]
24. Membaca shalawat kepada Nabi n sesudah adzan.[3] HR. Muslim 1/288.


Apabila syaitan mendengar azan, dia akan lari

Hadis Abu Hurairah r.a: Nabi s.a.w bersabda: Apabila syaitan mendengar azan, dia akan lari bertempiaran sehingga tidak mendengarnya lagi. Setelah azan selesai, dia kembali lagi untuk menghasut. Begitu juga apabila mendengar iqamat. Dia akan lari sehingga tidak mendegarnya lagi dan sebaik sahaja iqamat selesai, dia kembali sekali lagi untuk menghasut Nombor Hadis Dalam Sahih Muslim [Dalam Bahasa Arab sahaja]: 582
[1] HR. Al-Bukhari 1/152 dan Muslim 1/288.
[2] HR. Ibnu Khuzaimah 1/220.
[3] HR. Muslim 1/288.
aj

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق